در حال بارگذاری ...
نوشته شده در 17 آبان 1401، ساعت 03:26

رای گیری انجمن اولیا و مربیان دبستان فاطمی

  • اساسنامه انجمن اولیا و مربیان تغییر کرد/تغییر اساسنامه انجمن اولیا و مربیان پس از 17 سال ....انجمن ا

    اساسنامه انجمن اولیا و مربیان تغییر کرد/تغییر اساسنامه انجمن اولیا و مربیان پس از 17 سال ....انجمن ا

     

    کد خبر: ۱۱۵۸۷۱ تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۷ صفحه نخست » سیاسی تغییر اساسنامه انجمن اولیا و مربیان پس از 17 سال متاسفانه بیشتر نگاهها به این انجمن مادی و ریالی است در حالی که سعی شده در اساسنامه جدید نقش همه جانبه و موثری را برای اولیا و مربیان در امور گوناگون تعریف کنیم. قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در انجمن اولیا و مربیان از اصلاح اساسنامه این انجمن پس از 17 سال خبر داد و گفت: هدف از این اصلاح ارتقای مشارکت والدین در امور مدرسه است.فرشته حشمتیان در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: پیش نویس اساسنامه جدید انجمن اولیا و مربیان آماده شده و در اولین جلسه شورای عالی این انجمن مطرح می شود.آغاز همکاری خانه و مدرسه در قالب انجمن به سال ۱۳۲۶ شمسی برمی گردد. در آن سال شورای عالی فرهنگ، تشکیل این انجمنها را در همه آموزشگاهها همراه با شرح وظایفشان تصویب کرد. در سال ۱۳۴۶ شمسی، انجمن اولیا و مربیان ایران تاسیس و به ثبت رسید.قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در انجمن اولیا و مربیان با بیان اینکه اساسنامه و ساختار این انجمن از 17 سال پیش هیچ تغییری نکرده است اظهار کرد: متاسفانه بیشتر نگاهها به این انجمن مادی و ریالی است در حالی که سعی شده در اساسنامه جدید نقش همه جانبه و موثری را برای اولیا و مربیان در امور گوناگون تعریف کنیم.حشمتیان ادامه داد: اساسنامه انجمن اولیا و مربیان براساس آسیب شناسیهای جدید جامعه و نیازسنجیهایی که از سطح مدارس به عمل آمده اصلاح شده است که موجب تقویت حضور والدین در مدارس و تاثیر آنها در فرایند تصمیمگیریهای مدرسه شده است.قائم مقام انجمن اولیا و مربیان افزود: ساختار مدیریتی انجمن نیز تغییراتی یافته که در حال نهایی شدن است و این ساختار جدید قطعا می تواند در ارتقای انجمن اولیا و مربیان تاثیرگذارتر باشد.   بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی شماره خبر: 933046561335779989 صفحه اصلی نشریات روزنامه جام جم قاب کوچک کلیک چاردیواری چمدان تپش سیب آرشیو مطالب قبل مهر 1393 شيدسچپج      1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30     بعد آبان 1393 شيدسچپج          1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30   اساسنامه انجمن اولیا و مربیان تغییر کرد رئیس سازمان انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش از تغییر و اصلاح اساسنامه این سازمان بــعد از 20 سال خبر داد و گــفت: با اصلاح اساسنامه و ترمیم نیروی انسانی، ساختار انجمن‌های اولیا و مربیان کارآمد می‌شود. فرشته حشمتیان در گفت‌وگو با مهر افزود: یکی از اولویت‌های کاری سازمان در سال جدید، اصلاح ساختار اساسنامه انجمن اولیا و مربیان بود ...

  • دلایل کسب رتبه نخست انجمن اولیا و مربیان مدرسه ...

    دلایل کسب رتبه نخست انجمن اولیا و مربیان مدرسه ... کرج - مدرسه شاهد راهنمایی جوادالائمه کرج رتبه برتر کشوری انجمن اولیا و مربیان را در سال تحصیلی گذشته کسب کرد. کارشناس مسوول انجمن اولیا و مربیان آموزش وپرورش ناحیه چهار کرج روز دوشنبه به خبرنگارایرنا گفت: این مدرسه به لحاظ فعالیتهای برتر انجمن اولیا و مربیان و پیگیری و مداومت در امور مربوط به انجمن موفق به کسب این رتبه شد. محمد کیاحیرتی افزود: انجمن این مدرسه از مجموع ‪ ۲۰۰‬امتیاز مربوط به فرم فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان که در ‪ ۴۵‬بند تنظیم شده است، ‪ ۱۸۴‬امتیاز به دست آورد. وی خاطرنشان کرد: نحوه دعوت از اولیا برای حضور در جلسه انتخابات انجمن اولیا و مربیان ، برگزاری انتخابات این انجمن، تشکیل منظم جلسات انجمن و تکمیل صورت جلسات آن، ارسال فرم جمع بندی فعالیتهای انجمن به اداره متبوع در زمان مقرر مطابق فرم تنظیم شده از جمله دلایل کسب رتبه برتر توسط مدرسه شاهد کرج است. وی، برگزاری شورای دبیران، جذب مشارکتهای اولیا و شناسایی تخصص اولیا و استفاده از آنان در امور مدرسه، برگزاری فوق برنامه ها و همکاری و مشارکت در اوقات فراغت و برنامه ریزی صحیح برای انجام آنها، برگزاری مسابقه ها و بازدیدهای علمی مستمر و منظم را از دیگر علل کسب این رتبه برشمرد. کیاحیرتی گفت: همچنین برگزاری دوره های آموزش خانواده و دعوت از متخصصان برای برگزاری این جلسات، ارایه خدمات مشاوره به دانش آموزان و اولیای آنان، تشویق بموقع اولیای دانش آموزان از دیگر عوامل تاثیرگذار در این انتخاب بود. وی، برنامه ریزی ویژه برای هفته پیوند و هفته بزرگداشت معلم، سرویس رفت و آمد دانش آموزان و انجام اقداماتی برای ایمنی دانش آموزان را از دیگر موارد مذکور در فرم فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان ذکر کرد و افزود: انجمن مدرسه شاهد جوادالائمه در اغلب این موضوعات بیشترین امتیاز را کسب کرده است. وی گفت: هرساله ‪ ۱۵‬انجمن اولیا و مربیان در منطقه، هشت مدرسه در استان و پنج مدرسه در کشور به عنوان برتر انتخاب می شوند.

  • اهمیت انجمن اولیا و مربیان سایت سازمان انجمن اولیا و مربیان ایران پیشنهاداتی برای انجمن اولیا و

    اهمیت انجمن اولیا و مربیان سایت سازمان انجمن اولیا و مربیان ایران   پیشنهاداتی برای انجمن اولیا و مربیان مدارس ،و موثر کردن اقدامات انجمن اولیا در راستای اهداف آموزشی و تربیتی مدرسه برای مدیران مدارس و اعضای منتخب انجمن مدارس حمید رضا ترکمندی - کارشناس ارشد مدیریت چکیده : نوع نگرش مدیران ادارات آموزش و پرورش و کارشناسان انجمن اولیا و مربیان اداره  تاثیر بسزایی در توجه به ابتکارات و نوآوریهای انجمن اولیای مدارس  دارد ، چنانچه فعالیتهای خلاقانه به سرعت توسط مسئولین اداره شناسایی و مورد توجه و حتی تقدیر شفاهی قرار گیرد ، سایر مدارس هم برای امور مبتکرانه ترغیب خواهند شد و  قوت قلب مدیران مدارس با همفکری و همکاری انجمن اولیا ، فزونی خواهد یافت . اگر مدیران مدارس پیشنهادات انجمن اولیا و مربیان را  به عنوان تلاش های مهم آنان برای ارتقای سطح علمی ، آموزشی و پرورشی مدارس خود  درنظر بگیرند ،( و نه فکر کنند که دخالت مستقیم در امور مدیر و معلمان است !) مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد و  اولیای فهیم حاضرند  هر نوع خدمتی را به تمام دانش آموزان مدرسه نموده و همه را مانند فرزند خود ، مورد توجه و محبت و ارائه سرویس و خدمات مفید ، بدانند . و اگر برعکس در یک آموزشگاه ، جو نامطلوبی در اثر محافظه کاری بیش از اندازه مدیر و کارکنان ، ایجاد شده باشد ،( به این معنی که مطالبات و طرحهای  انجمن به منزله دخالت در امور داخلی مدرسه در نظر گرفته شود)  معمولا" انجمن اولیا در کار خود چندان موفق نخواهد شد . بنابر این  حاکم شدن  فضای  تشریک مساعی ، همت وتلاش ، روحیه مثبت سازمانی مدارس ، همکاری برای رسیدن به اهداف  عالیه تربیتی و آموزشی و این احساس که  2  خانواده مهم یعنی مدرسه و منزل مشترکا"  ، دست به دست هم داده تا فرزندانی شایسته و آینده سازان فردای جامعه را تربیت نماید ، بسیاری از خطاهای موجود کم خواهد شد و در یک جو صمیمی ، امورات به خوبی سپری خواهد شد . تجربه نشان داده است اگر اکثریت والدین دانش آموزان یک کلاس (مثا انجمن موسوم به کلاسی) یا مدرسه بدانند  یک طرح خاص در مدرسه  چه ارزشی برای فرزندشان دارد و یا به چه هدفهای مطلوبی خواهد رساند و در کل، موجب پیشرفت فرزندشان شود ، با رضایت قلبی و بدون اجبار ، حاضرند هر نوع  مساعدت و کمکی به مدرسه را با جان و دل انجام دهند ، مهم این است که چگونه و توسط چه کسی  توجیه شوند ... قبل از خواندن مطلب ، به نکاتی توجه فرمایید . واضح است که شرایط مختلف هر مدرسه ، منطقه و شهرستان و روستا و امکانات  و منابع موجود ، نگرش مسئولین ادارات آموزش و پرورش و مدیران مدارس ،  ترکیب  خاص اعضای منتخب  انجمن اولیا ...

  • وظایف انجمن اولیاومربیان . شورای معلمان/ انجمن اولیا و مربیان پیشنهاداتی برای انجمن اولیا و مربیا

     وظایف  انجمن اولیاومربیان  بي‌ترديد انجمن هاي اوليا و مربيان به عنوان قديمي ترين و مردمي ترين نهاد مشاركتي در آموزش و پرورش مي‌باشند كه «به منظور تقويت همكاري و مشاركت اولياي دانش‌آموزان براي كمك به ارتقاي كيفيت فعاليت‌هاي آموزشي و پرورشي و گسترش ارتباط در كانون مقدس خانه و مدرسه، تلاش مي نمايد»؛ وانگهي تعليم و تربيت در نظام جمهوري اسلامي از جمله مهم ترين و اساسي ترين نهادهاي كشور است كه جايگاه اعتقادي و آرماني آن، اهميت آن را مضاعف مي سازد. و براي تحقق اهداف نظام تعليم و تربيت، علاوه بر دستگاه آموزش و پرورش، پدران و مادران           ( اوليا ) نيز مسووليت مشترك دارند. سازمان يونسكو توصيه مي كند : «بايد راهبردهايي به وجود آيد كه بتوان خانواده‌ها را در امر آموزش فرزندان خود مشاركت داد». و در فصل سوم قانون اهداف و وظايف وزارت آموزش و پرورش، ذيل عنوان اصول و مباني و خط مشي كلي آموزش و پرورش ماده هفتم آمده است كه «به منظور تعميم و توسعه آموزش و پرورش در كشور، زمينه‌هاي جلب مشاركت مردم در امر آموزش و پرورش از هر طريق ممكن فراهم آيد». به اين تربيت، زمينه‌هاي لازم و مناسب براي همكاري هر چه بيش‌تر بين اوليا و آموزش و پرورش مهيا گرديده است، و حتي با توجه به اهميت و حساسيت فوق‌العاده موضوع، يكي از وظايف آموزش و پرورش استمداد از اوليا در تعليم و تربيت تعيين گرديده است، به نحوي كه در ماده 26 قانون فوق به اين امر مهم عنايت شده است:           «ارتباط مستمر با اولياي دانش‌آموزان و استمداد از آن‌ها در تعليم و تربيت با توجه به نقش عظيم خانواده در اين امر خطير». اما از آنجا كه برابر مقررات مديران مدارس موظف به تشكيل انجمن اوليا و مربيان مي‌باشند و در اين راستا مي‌توانند نقش كليدي را ايفا نمايند لذا تقرير اهم وظايف مديران نسبت به انجمن اوليا و مربيان در ذيل جهت تنوير اذهان اوليا و نيز تاكيد اين مهم براي مسوولين آموزشگاه‌ها حايز اهميت است: 1-برگزاري انتخابات انجمن حداكثر تا پايان مهرماه هر سال (در موارد استثنايي آخرين مهلت 15 آبان ماه است). 2-هر دو هفته و يا حداقل ماهي يكبار از اعضاي انجمن براي تشكيل جلسه دعوت به عمل آيد 3-دعوت براي جلسات عادي و فوق‌العاده به عهده مدير مدرسه است و در صورت ضرورت، رييس انجمن نيز مي‌تواند از اعضا براي شركت در جلسات دعوت كند. 4-مدير مدرسه موظف است اطلاعيه ها، بخش نامه ها و دستورالعمل هاي سازمان مركزي، اداره كل استان، منطقه يا شهرستان را كه به منظور اطلاع و يا اقدام براي انجمن مدرسه ارسال مي شود، پس از دريافت در اولين جلسه به اطلاع اعضاي انجمن برساند و مراتب را در صورت جلسه ...

رای گیری انجمن اولیا و مربیان دبستان فاطمی

ویراستار مدرسه
مناسبت ها
17 آبان 1401، ساعت 03:26۲۰ دقیقه مطالعه
  • اساسنامه انجمن اولیا و مربیان تغییر کرد/تغییر اساسنامه انجمن اولیا و مربیان پس از 17 سال ....انجمن ا

    اساسنامه انجمن اولیا و مربیان تغییر کرد/تغییر اساسنامه انجمن اولیا و مربیان پس از 17 سال ....انجمن ا

     

    کد خبر: ۱۱۵۸۷۱ تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۷ صفحه نخست » سیاسی تغییر اساسنامه انجمن اولیا و مربیان پس از 17 سال متاسفانه بیشتر نگاهها به این انجمن مادی و ریالی است در حالی که سعی شده در اساسنامه جدید نقش همه جانبه و موثری را برای اولیا و مربیان در امور گوناگون تعریف کنیم. قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در انجمن اولیا و مربیان از اصلاح اساسنامه این انجمن پس از 17 سال خبر داد و گفت: هدف از این اصلاح ارتقای مشارکت والدین در امور مدرسه است.فرشته حشمتیان در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: پیش نویس اساسنامه جدید انجمن اولیا و مربیان آماده شده و در اولین جلسه شورای عالی این انجمن مطرح می شود.آغاز همکاری خانه و مدرسه در قالب انجمن به سال ۱۳۲۶ شمسی برمی گردد. در آن سال شورای عالی فرهنگ، تشکیل این انجمنها را در همه آموزشگاهها همراه با شرح وظایفشان تصویب کرد. در سال ۱۳۴۶ شمسی، انجمن اولیا و مربیان ایران تاسیس و به ثبت رسید.قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در انجمن اولیا و مربیان با بیان اینکه اساسنامه و ساختار این انجمن از 17 سال پیش هیچ تغییری نکرده است اظهار کرد: متاسفانه بیشتر نگاهها به این انجمن مادی و ریالی است در حالی که سعی شده در اساسنامه جدید نقش همه جانبه و موثری را برای اولیا و مربیان در امور گوناگون تعریف کنیم.حشمتیان ادامه داد: اساسنامه انجمن اولیا و مربیان براساس آسیب شناسیهای جدید جامعه و نیازسنجیهایی که از سطح مدارس به عمل آمده اصلاح شده است که موجب تقویت حضور والدین در مدارس و تاثیر آنها در فرایند تصمیمگیریهای مدرسه شده است.قائم مقام انجمن اولیا و مربیان افزود: ساختار مدیریتی انجمن نیز تغییراتی یافته که در حال نهایی شدن است و این ساختار جدید قطعا می تواند در ارتقای انجمن اولیا و مربیان تاثیرگذارتر باشد.   بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی شماره خبر: 933046561335779989 صفحه اصلی نشریات روزنامه جام جم قاب کوچک کلیک چاردیواری چمدان تپش سیب آرشیو مطالب قبل مهر 1393 شيدسچپج      1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30     بعد آبان 1393 شيدسچپج          1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30   اساسنامه انجمن اولیا و مربیان تغییر کرد رئیس سازمان انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش از تغییر و اصلاح اساسنامه این سازمان بــعد از 20 سال خبر داد و گــفت: با اصلاح اساسنامه و ترمیم نیروی انسانی، ساختار انجمن‌های اولیا و مربیان کارآمد می‌شود. فرشته حشمتیان در گفت‌وگو با مهر افزود: یکی از اولویت‌های کاری سازمان در سال جدید، اصلاح ساختار اساسنامه انجمن اولیا و مربیان بود ...

  • دلایل کسب رتبه نخست انجمن اولیا و مربیان مدرسه ...

    دلایل کسب رتبه نخست انجمن اولیا و مربیان مدرسه ... کرج - مدرسه شاهد راهنمایی جوادالائمه کرج رتبه برتر کشوری انجمن اولیا و مربیان را در سال تحصیلی گذشته کسب کرد. کارشناس مسوول انجمن اولیا و مربیان آموزش وپرورش ناحیه چهار کرج روز دوشنبه به خبرنگارایرنا گفت: این مدرسه به لحاظ فعالیتهای برتر انجمن اولیا و مربیان و پیگیری و مداومت در امور مربوط به انجمن موفق به کسب این رتبه شد. محمد کیاحیرتی افزود: انجمن این مدرسه از مجموع ‪ ۲۰۰‬امتیاز مربوط به فرم فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان که در ‪ ۴۵‬بند تنظیم شده است، ‪ ۱۸۴‬امتیاز به دست آورد. وی خاطرنشان کرد: نحوه دعوت از اولیا برای حضور در جلسه انتخابات انجمن اولیا و مربیان ، برگزاری انتخابات این انجمن، تشکیل منظم جلسات انجمن و تکمیل صورت جلسات آن، ارسال فرم جمع بندی فعالیتهای انجمن به اداره متبوع در زمان مقرر مطابق فرم تنظیم شده از جمله دلایل کسب رتبه برتر توسط مدرسه شاهد کرج است. وی، برگزاری شورای دبیران، جذب مشارکتهای اولیا و شناسایی تخصص اولیا و استفاده از آنان در امور مدرسه، برگزاری فوق برنامه ها و همکاری و مشارکت در اوقات فراغت و برنامه ریزی صحیح برای انجام آنها، برگزاری مسابقه ها و بازدیدهای علمی مستمر و منظم را از دیگر علل کسب این رتبه برشمرد. کیاحیرتی گفت: همچنین برگزاری دوره های آموزش خانواده و دعوت از متخصصان برای برگزاری این جلسات، ارایه خدمات مشاوره به دانش آموزان و اولیای آنان، تشویق بموقع اولیای دانش آموزان از دیگر عوامل تاثیرگذار در این انتخاب بود. وی، برنامه ریزی ویژه برای هفته پیوند و هفته بزرگداشت معلم، سرویس رفت و آمد دانش آموزان و انجام اقداماتی برای ایمنی دانش آموزان را از دیگر موارد مذکور در فرم فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان ذکر کرد و افزود: انجمن مدرسه شاهد جوادالائمه در اغلب این موضوعات بیشترین امتیاز را کسب کرده است. وی گفت: هرساله ‪ ۱۵‬انجمن اولیا و مربیان در منطقه، هشت مدرسه در استان و پنج مدرسه در کشور به عنوان برتر انتخاب می شوند.

  • اهمیت انجمن اولیا و مربیان سایت سازمان انجمن اولیا و مربیان ایران پیشنهاداتی برای انجمن اولیا و

    اهمیت انجمن اولیا و مربیان سایت سازمان انجمن اولیا و مربیان ایران   پیشنهاداتی برای انجمن اولیا و مربیان مدارس ،و موثر کردن اقدامات انجمن اولیا در راستای اهداف آموزشی و تربیتی مدرسه برای مدیران مدارس و اعضای منتخب انجمن مدارس حمید رضا ترکمندی - کارشناس ارشد مدیریت چکیده : نوع نگرش مدیران ادارات آموزش و پرورش و کارشناسان انجمن اولیا و مربیان اداره  تاثیر بسزایی در توجه به ابتکارات و نوآوریهای انجمن اولیای مدارس  دارد ، چنانچه فعالیتهای خلاقانه به سرعت توسط مسئولین اداره شناسایی و مورد توجه و حتی تقدیر شفاهی قرار گیرد ، سایر مدارس هم برای امور مبتکرانه ترغیب خواهند شد و  قوت قلب مدیران مدارس با همفکری و همکاری انجمن اولیا ، فزونی خواهد یافت . اگر مدیران مدارس پیشنهادات انجمن اولیا و مربیان را  به عنوان تلاش های مهم آنان برای ارتقای سطح علمی ، آموزشی و پرورشی مدارس خود  درنظر بگیرند ،( و نه فکر کنند که دخالت مستقیم در امور مدیر و معلمان است !) مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد و  اولیای فهیم حاضرند  هر نوع خدمتی را به تمام دانش آموزان مدرسه نموده و همه را مانند فرزند خود ، مورد توجه و محبت و ارائه سرویس و خدمات مفید ، بدانند . و اگر برعکس در یک آموزشگاه ، جو نامطلوبی در اثر محافظه کاری بیش از اندازه مدیر و کارکنان ، ایجاد شده باشد ،( به این معنی که مطالبات و طرحهای  انجمن به منزله دخالت در امور داخلی مدرسه در نظر گرفته شود)  معمولا" انجمن اولیا در کار خود چندان موفق نخواهد شد . بنابر این  حاکم شدن  فضای  تشریک مساعی ، همت وتلاش ، روحیه مثبت سازمانی مدارس ، همکاری برای رسیدن به اهداف  عالیه تربیتی و آموزشی و این احساس که  2  خانواده مهم یعنی مدرسه و منزل مشترکا"  ، دست به دست هم داده تا فرزندانی شایسته و آینده سازان فردای جامعه را تربیت نماید ، بسیاری از خطاهای موجود کم خواهد شد و در یک جو صمیمی ، امورات به خوبی سپری خواهد شد . تجربه نشان داده است اگر اکثریت والدین دانش آموزان یک کلاس (مثا انجمن موسوم به کلاسی) یا مدرسه بدانند  یک طرح خاص در مدرسه  چه ارزشی برای فرزندشان دارد و یا به چه هدفهای مطلوبی خواهد رساند و در کل، موجب پیشرفت فرزندشان شود ، با رضایت قلبی و بدون اجبار ، حاضرند هر نوع  مساعدت و کمکی به مدرسه را با جان و دل انجام دهند ، مهم این است که چگونه و توسط چه کسی  توجیه شوند ... قبل از خواندن مطلب ، به نکاتی توجه فرمایید . واضح است که شرایط مختلف هر مدرسه ، منطقه و شهرستان و روستا و امکانات  و منابع موجود ، نگرش مسئولین ادارات آموزش و پرورش و مدیران مدارس ،  ترکیب  خاص اعضای منتخب  انجمن اولیا ...

  • وظایف انجمن اولیاومربیان . شورای معلمان/ انجمن اولیا و مربیان پیشنهاداتی برای انجمن اولیا و مربیا

     وظایف  انجمن اولیاومربیان  بي‌ترديد انجمن هاي اوليا و مربيان به عنوان قديمي ترين و مردمي ترين نهاد مشاركتي در آموزش و پرورش مي‌باشند كه «به منظور تقويت همكاري و مشاركت اولياي دانش‌آموزان براي كمك به ارتقاي كيفيت فعاليت‌هاي آموزشي و پرورشي و گسترش ارتباط در كانون مقدس خانه و مدرسه، تلاش مي نمايد»؛ وانگهي تعليم و تربيت در نظام جمهوري اسلامي از جمله مهم ترين و اساسي ترين نهادهاي كشور است كه جايگاه اعتقادي و آرماني آن، اهميت آن را مضاعف مي سازد. و براي تحقق اهداف نظام تعليم و تربيت، علاوه بر دستگاه آموزش و پرورش، پدران و مادران           ( اوليا ) نيز مسووليت مشترك دارند. سازمان يونسكو توصيه مي كند : «بايد راهبردهايي به وجود آيد كه بتوان خانواده‌ها را در امر آموزش فرزندان خود مشاركت داد». و در فصل سوم قانون اهداف و وظايف وزارت آموزش و پرورش، ذيل عنوان اصول و مباني و خط مشي كلي آموزش و پرورش ماده هفتم آمده است كه «به منظور تعميم و توسعه آموزش و پرورش در كشور، زمينه‌هاي جلب مشاركت مردم در امر آموزش و پرورش از هر طريق ممكن فراهم آيد». به اين تربيت، زمينه‌هاي لازم و مناسب براي همكاري هر چه بيش‌تر بين اوليا و آموزش و پرورش مهيا گرديده است، و حتي با توجه به اهميت و حساسيت فوق‌العاده موضوع، يكي از وظايف آموزش و پرورش استمداد از اوليا در تعليم و تربيت تعيين گرديده است، به نحوي كه در ماده 26 قانون فوق به اين امر مهم عنايت شده است:           «ارتباط مستمر با اولياي دانش‌آموزان و استمداد از آن‌ها در تعليم و تربيت با توجه به نقش عظيم خانواده در اين امر خطير». اما از آنجا كه برابر مقررات مديران مدارس موظف به تشكيل انجمن اوليا و مربيان مي‌باشند و در اين راستا مي‌توانند نقش كليدي را ايفا نمايند لذا تقرير اهم وظايف مديران نسبت به انجمن اوليا و مربيان در ذيل جهت تنوير اذهان اوليا و نيز تاكيد اين مهم براي مسوولين آموزشگاه‌ها حايز اهميت است: 1-برگزاري انتخابات انجمن حداكثر تا پايان مهرماه هر سال (در موارد استثنايي آخرين مهلت 15 آبان ماه است). 2-هر دو هفته و يا حداقل ماهي يكبار از اعضاي انجمن براي تشكيل جلسه دعوت به عمل آيد 3-دعوت براي جلسات عادي و فوق‌العاده به عهده مدير مدرسه است و در صورت ضرورت، رييس انجمن نيز مي‌تواند از اعضا براي شركت در جلسات دعوت كند. 4-مدير مدرسه موظف است اطلاعيه ها، بخش نامه ها و دستورالعمل هاي سازمان مركزي، اداره كل استان، منطقه يا شهرستان را كه به منظور اطلاع و يا اقدام براي انجمن مدرسه ارسال مي شود، پس از دريافت در اولين جلسه به اطلاع اعضاي انجمن برساند و مراتب را در صورت جلسه ...